perjantai 26. lokakuuta 2012

Testissä Sports Tracker

Akuutti uutisoi keskiviikkona Itä-Suomen yliopistossa tehdystä tutkimuksesta, jossa selvitettiin D-vitamiinivalmisteiden todellisia vitamiinimääriä. Nehän eivät läheskään kaikissa vastanneet purkin kyljessä ollutta numeroa. Muutamasta valmisteesta ei löytynyt ollenkaan D-vitamiinia, mikä on kyllä varsin mielenkiintoista. Nämä olivat vielä suurimman vahvuuden valmisteita. Suosittelen katsomaan listan tutkituista tuotteista, löytyy ainakin Ylen sivuilta. Tämän vuoksi en juurikaan vieraile luontaistuotekaupoissa, sillä mistä sitä tietää mitä ne tuotteet pitävät sisällään ja mitä eivät. Että edelleen mieluummin siitä ruoasta ;)
 
 
Tällä viikolla tutkailin itse puhelimesta löytynyttä Sports Tracker -palvelua. Olipahan mahtava! Ohjelma kertoo lenkillä kuluneen ajan, matkan, sen hetkisen nopeuden, keskinopeuden sekä arvioi energiankulutusta (tosin omasta mielestäni kyllä varsin yläkanttiin..). Samalla näkyy kartta, joka näyttää missä milloinkin menet (ei eksy jos lähtee lenkille vaikkapa Vaasassa). Varsinkin tuo keskinopeus on mielestäni mielenkiintoinen.

Oma lenkkini kotiovelta metsän pururadalle hölköttelemään näytti tältä:
Aika 00:56:44
Matka 7,01 km
Keskivauhti 8:05 /km
Keskinopeus 7,4 km/h
Energia 467 kcal
Maksiminopeus 26.2 km/h

Lenkki sisälsi sekä kävelyä että mäkisessä maastossa hölkkäilyä. Nyt tekisi hirveästi mieli kokeilla kuinka kovalla vauhdilla sitä pystyisi tasaisella lenkkejä juoksemaan. Tätä infoa kannattaisi varmastikin käyttää hyödyksi myös sitten, kun alkaa maratontreenaus. Tuolla keskivauhdillahan maraton kestäisi vaivaiset vajaa kuusi tuntia... (no ei kai maratonilla kävellä mäkiä, eihän?) Tähän vielä kun yhdistäisi sykemittarin ja sen tiedot, niin niinkin yksinkertaisesta asiasta kuin juoksemisesta tulisi ihan uudenlaista tiedettä!

ABC:n kanasalaatti ja FISAF-aerobicin MM-kisat netistä, kelpo iltamenu!
Tällä hetkellä testin alla on myös kiloklubi-nettisivusto. Tarkoituksena on ihan ammatillisessa mielessä oppia käyttämään sivustoa, selvittää minkälaisia tietoja se antaa ja miten painonhallitsija siitä hyötyy. Tähän mennessä vaikuttaa positiiviselta, mutta palailen asiaan kun takana on enemmän kokemusta. Aiemmin omat ruokaohjelmat on tehty exceliin, mutta harva jaksaa alkaa excel-taulukkoa itselleen väsäämään ja tässä erilaisia päiviä saa tehtyä helposti. Lähinnä pohdin nyt, että kuinka kauan ruokien kirjaamista jaksaa tehdä ennen kuin joko kyllästyy tai sitten alkaa syödä joka päivä samalla tavalla. Se jää nähtäväksi.

Huomenna suuntana on Tampere ja urheiluravitsemusseminaari, maanantaina Helsinki ja ravitsemusasiaa. Mahtavaa, pysykäähän siis kuulolla!

Ei kommentteja: