torstai 10. lokakuuta 2013

Nettisivut auki!

Toiminimeni nettisivut ovat nyt auki ja löytyvät osoitteesta www.petrafit.fi. Saa käydä tutustumassa! Tuonne blogiin kirjoittelen jatkossa ravitsemusaiheisia kirjoituksia ja tämä blogi jatkaa henkilökohtaisena bloginani keskittyen enemmän treenaamiseen ja fitnekseen.

Kirjoituksia enemmän, kunhan selviän tästä hääruljanssista ja yhdestä pienestä häämatkasta :) Pitäkäähän peukkuja, että lauantaimme sujuu hyvin. Neljäntoista yhteisen vuoden jälkeen sanomme Tahdon. Aika hienoa kyllä. Että ei tässä muuta. Paitsi, että elämä on ihanaa.

Kuva: Katri Tamminen

perjantai 4. lokakuuta 2013

Polttareista suosituksiin

Viime lauantaina olin juuri syönyt aamupuuron ja valmistautumassa jalkatreeniin, kun oveen koputettiin. Sieltä tuli lauma naisia kaappaamaan minut polttareihini. Silmät sidottuina lähdettiin liikkeelle ja perille saavuttua minulle ilmoitettiin, että vartin päästä olisi tarkoitus vetää tunnin ravitsemusluento junioriurheilijoille ja heidän vanhemmilleen. Voi morjes. Valmistautumatta ja ilman materiaaleja. Sillä lailla.No mutta, hyvinhän tuo sujui ja pojat olivat onneksi hyvin jutussa mukana. Hauska kokemus siis ja aina hyvä, kun pääsee urheilijoille juttelemaan.

Luennon jälkeen päädyin urheilutalolle, jossa tiedossa oli painonnostotreeni. Oli aivan huippua! Tekniikan kanssa toki haasteita, koska esim. tempaus ei ollut ollenkaan tuttu liike. Erinomaisen hyvä tunnin treeni tuli kuitenkin tehtyä eikä edes jokseenkin erikoinen treeniasuni häirinnyt...

Rockhenkinen porukkamme jatkoi päivää Porin keskustassa, jossa kyselin ihmisiltä avioliittovinkkejä. Keskusta oli täynnä ihmisiä, koska menossa oli Porin päivän juhlinta, joten ihan hyviä vinkkejä sain kerättyä. Tässä vähän koostetta:
- Peru vielä!
- Tee avioehto
- Muista myös kuunnella
- Älkää menkö vihaisina nukkumaan
- Tee miehellesi mustikkapiirakka
- Muista, että nainen on aina oikeassa
- Ole rehellinen
- Pitäkää toisianne julkisesti kädestä kiinni
- Ruoka on tärkeää
- Anteeksiantamisen taito on tärkeä

Jatkoimme päivää upeassa saunatilassa, jossa riitti ohjelmaa vielä iltaan asti. Vedettiin mm. vanha koreografia Takes 2 to tango -biisiin yhdessä. Ai että, oli huippua!

Tämä viikko on sitten mennyt töiden parissa; luentoja ja sen sellaista. Muutama treenikin tehtynä kyllä. Uudet Les Millsitkin on korkattu. Uusi BodyPump on aivan loistava! Harvoin Pumpista tulee sellaisia onnistumisen elämyksiä kuin nyt on tullut. Erityisen hyviä ovat selkä-, ojentaja- ja askelkyykkybiisit. Askelkyykyissä on nyt riittävän pitkä sarja tangon kanssa tehtynä, joten jalat saavat todella tehdä töitä. Latasin mielestäni kohtuulliset painot tankoon, mutta silti meinasin viimeisissä toistoissa jäädä tangon alle. Ojentajissa punnerrukset tuovat hyvää vaihtelua biisiin. Sitä paitsi punnerrus on muutenkin maailman paras lihaskuntoliike.



Eilen julkistettiin uudet Pohjoismaiset ravitsemussuositukset ja näitä suosituksia sekä Finravinto-tutkimuksen tuloksia käydään parhaillaan läpi Ravitsemus Suomessa -seminaarissa, joka minullakin pyörii tässä taustalla. Seminaarin pystyy katsomaan myöhemminkin THL:n sivuilta. Vaikuttaa siltä, että suomalaiset syövät entistä enemmän kasviksia, kovaa rasvaa ja maitotuotteita ja vähemmän ruisleipää ja hiilihydraatteja muutenkin. Rasvan käyttö on kasvanut niin voin kuin kasvirasvan osalta. D-vitamiinia saadaan nyt yli suosituksen, kun otetaan valmisteista saatava D-vitamiini huomioon. Folaattia ja rautaa taas saadaan alle suosituksen.

Selkeästi siis julkinen keskustelu näkyy ruoankäytössä. Mitään todisteita esim. kovan rasvan haitattomuudesta ei tosin vieläkään saatu eli siinä mielessä suositukset ovat jokseenkin ennallaan. Hyvää on se, että nyt suosituksissa käsitellään asioita myös ruoka-ainetasolla. Enemmän kalaa, pähkinöitä ja kasviksia, vähemmän punaista lihaa, sokeripitoisia tuotteita ja alkoholia. Viljatuotteet täysjyväviljasta ja maitotuotteet vähärasvaisina. Olipas yksinkertaisen kuuloista!

Rasvatonta maitorahkaa, mansikoita, kiiviä ja pinjansiemeniä
Omassa ruokavaliossa ajattelisin, että kaikki on aika lailla kunnossa. Sokeria tulee toisinaan runsaammin, jos innostuu herkuttelemaan. Päivittäisessä käytössä ovat kuitenkin kaurahiutaleet, marjat, broileri, kasvikset, hedelmät, näkkileipä, pähkinät tai siemenet, rahka ja rasvaton maito. Uskoisin, että näillä pärjää aika pitkälle ja oma olokin on loistava, joten mikäpäs tässä :)

Syksyn ulkoilut käyntiin!