maanantai 12. maaliskuuta 2012

Fitnessfysiikka



Oksanan vapari Arnoldista. Ei ihan samalla tavalla säväyttänyt kuin aikaisemmat, mutta ovathan nämä maailman parhaita vapareita. Noin puhtaita linjoja ei ole kellään muulla.

Itse olen jo pitkään pohtinut onko vaparifitness sittenkään minun laji? Tykkään heittää jalkaa ja esiintyä, mutta pääsenkö näillä vaparitaidoilla huipulle asti onkin sitten jo toinen juttu. Salilla treenaaminen on tällä hetkellä rakkainta ja tuntuu hirvittävän työläältä alkaa opetella uusia temppuja ja volttisarjoja. Ne kun eivät ihan muutamalla toistolla selkärankaan iskostu.

Eilen uutisoitiin uudesta sarjasta, joka korvaa naisten CBB:n tulevaisuudessa: fitnessfysiikka (women's physique). Bodylehden sivuilla seisoo sarjasta näin:

 Lajin kuvaus: Naisten fitnessfysiikkakilpailu on luotu niille naisille, jotka haluavat nauttia kovaa treenaamisesta, kilpailemisesta ja kilpailuun valmistautumisesta. Kilpailijan fysiikan pitää olla urheilullisesti treenattu ja sen pitää myös olla naisellinen sekä kaunis.

Tuomarikriteerit: Fitnessfysiikkakilpailua arvostellaan seuraavalla tavalla:
-        Symmetria, muoto, mittasuhteet, lihasten sopusuhtaisuus toisiinsa, ryhti ja kauneus.
-        Fysiikan arvostelu ja vertailut tehdään alkukilpailussa.
Fysiikan pitää olla joka tavalla yllä mainittujen kriteerien mukainen ja siinä pitää olla naisellista kauneutta.
Kehonrakennustermeillä revityn kireä, säikeinen, kuorittu, kuiva, suonikas, massiivinen, paksu ja tiivis eivät ole ihanteellisia arvostelukriteereitä. Jokaisen kilpailijan kohdalla otetaan huomioon pituus, paino ja rakenne. Liiallisesta lihasmassasta voidaan sakottaa pisteissä.
Arvostelustandardi on body fitnessin ja naisten kehonrakennuksen välillä.

Tämäkin voisi olla mielenkiintoinen sarja. Jalkaa ei saisi heittää, mutta poseerauksia ja vapaaohjelmaa pääsisi tekemään. Tosin lihasmassaa vaatisi nykyistä enemmän, että ihan ensi kuussa ei vielä kannattaisi kisaamaan lähteä.Pitää joka tapauksessa laittaa harkintaan, sillä onhan tässä esim. syksyn 2013 Expoon vielä aika paljon aikaa...

No, nämä ovat tällaisia väliaikapohdintoja ja saattaa mieli muuttua vielä tuhat kertaa ennen kuin seuraaviin kisoihin oikeasti aletaan valmistautua.

Eilen oli ihan huippu jalkatreeni kyllä! Prässiä, hackia, suorin jaloin maastavetoa, ojennuksia, koukistuksia ja lähentäjiä. Painoilla ei juhlittu, mutta loppuun asti tehtiin. Erittäin tyytyväinen olenkin siihen, että inhottaviin jalkatreeneihin saa hyvin kaivettua asenteen ja tehtyä loppuun asti, oli sitten yksin tai kaverin kanssa salilla. Jalkatreenejä on nimittäin edessä melko paljon, jos haluaa näihin pökkelöihin jotain muotoa :)

Ei muuta kuin erinomaista alkanutta viikkoa kaikille!

4 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Oon jonkun aikaa lukenut sinun blogia ja kommentoin vasta ensimmästä kertaa. Pakko oli vaan tulla sanomaan, että voi että minä tykkään sinun asenteesta liittyen ruokaan ja llikuntaan. Huomaa, että molemmat asiat on lähellä sinun sydäntä, mutta silti suhtautuminen niihin on sopivassa suhteessa rentoa. Jotenkin sinun ajatukset vaikuttaa saman tyyppisiltä kuin Patrik Borgilla:) Mitä mieltä olet noin urheilijan ja ravitsemustieteilijän näkökulmasta pimeä tie, mukavaa matkaa blogista?

PetraBettina kirjoitti...

Kiitos mukavasta kommentista!

Toisten blogeja en viitsi sen kummemmin arvostella ja pelkän blogin perusteella, tuntematta ihmistä, ei edes voisi hirveästi kommentoida urheilu- tai ravitsemusasioita. Jokainen tavallaan :)

Aurinkoista kevättä!

Johanna kirjoitti...

Aika vaisu koreografia, mutta onhan Oksana aina Oksana, vaikka se tekisi mitä..

Mitä siihen fitnessfysiikkaan tulee, niin onko siitä säädetty jotain ettei siinä vapaaohjelmassa saisi heittää jalkaa? Ei ehkä samaan tempoon mutta ees vähän? Kunhan ne pakolliset poset tulee kans tehtyä.

PetraBettina kirjoitti...

Aivan! Jos tekisi omanlaisensa vaparin ja heittäisi pari kärrynpyörää siinä hauisposeerausten välissä :D Siis kyllä, tämä on harkitsemisen arvoinen ajatus :)