lauantai 5. joulukuuta 2015

Treenit raskauden jälkeen

Tinsu kävi seisomakatsomossa penkkiurheilemassa
Treenaaminen on toistaiseksi aika lailla erilaista kuin ennen vauvaa. Käyn salilla noin kerran viikossa, jolloin yritän nopeasti saada treenattua koko kropan läpi. Eli käytännössä kaikki viikon treenit kerralla. Se on aika paljon, kun olen vuosikaudet treenannut neljään jaetulla ohjelmalla. Käytännössä siis yritän tehdä nopealla tahdilla pari liikettä jaloille, selälle ja olkapäille sekä vähintään yhdet liikkeet hauiksille, ojentajille ja rinnalle. Ajan säästämiseksi käytän toisinaan supersarjoja. Viime kerran treeni näytti tältä:
  • Jalkakyykky Smithissä x 3
  • Vaakaprässi x 3
  • Vinopenkki käsipainoilla x 3
  • Pystypunnerrus kp x 4
  • Vipunostot sivulle istuen x 3
  • Supersarja: ranskalainen punnerrus kp ja hauiskääntö kp istuen x 3
  • Jättiläissarja: selänojennus, levypainon nosto eteen, ojentajapunnerrus ja vasarakäännöt kp x 2
Aikaa meni reilu tunti lämmittelyineen eli tahti oli aika napakka. Synnytyksen jälkeenhän kannattaisi aloittaa kestävyysharjoittelulla myös lihaskuntotreenit, mutta se on osoittautunut kovin haastavaksi. Kun on vuosikaudet treenannut lihasmassaa kasvattaen eli kovia sarjoja max. 12 toistolla, on tosi vaikea tehdä muuta. 

@ Porihalli

Tinsu toimi fitnessvalmentajan apulaisena posetreeneissä!
@ Friitala Sport Center
Kestävyystreenistä on siis itsellä vastannut BodyPump. Olen jopa ohjannut jo yhden tunnin!  Ja seuraava ohjaus on jälleen maanantaina. Pystyn tekemään jo lähestulkoon samoilla painoilla kuin ennen raskautta, mikä tuntuu kyllä todella hyvältä! On niin ihana jälleen hikoilla. Kävelylenkeistä ei saa samanlaista liikkumisen iloa ja fiilistä kuin kunnon salitreenistä tai ryhmäliikunnasta. 

Puolen vuoden tauko ohjaamisesta ei juuri siis vaikuttanut. Sen huomasin, että ihan niin paljon en tainnut tekniikkaohjausta antaa kuin yleensä. Yleensä hoen sitä nimittäin PALJON. Nyt piti oikein miettiä, että mikä missäkin liikkeessä oli se tärkein. No, ensi kerralla papatan varmaan jo entiseen malliin.

Löysin lihaksia!
Liikkumisesta ovat vielä poissa vatsalihasten treenaus sekä juoksu ja hypyt. Vatsalihaksia suositellaan treenattavan vasta kun ne ovat palautuneet. Homman voi testata selinmakuulla kohottamalla päätä lattiasta ja kokeilemalla navan yläpuolelta tuntuuko vatsalihasten välissä vielä rakoa. Ja voin kertoa, että täällä todellakin tuntuu. Veikkaan, että vatsalihakseni ovat kokeneet aika lailla kovia.

Se miksi en tämän enempää vielä treenaa, johtuu ihan tytöstä. Hän on nimittäin aika lailla äidin tyttö ja yleensä huutaa puolet siitä ajasta, kun olen poissa. Enkä halua huudattaa häntä turhaan. Opetellaan pikku hiljaa. Yritän opetella myös kotijumppaajaksi, mutta sekin tuntuu haastavalta. Salilla on ihan eri fiilis. No mutta, mennään tilanteen mukaan. Kyllä sinne salille ehtii vielä ainakin tuhat ja yksi kertaa. Mutta toki jos teillä on hyviä kotijumppavinkkejä, niin vastaanotan niitä mielelläni!

Nyt ei muuta kuin erinomaista viikonloppua ja hyvää itsenäisyyspäivää kaikille!

Yhteisjumppaa
Tinsua ei hirveästi kiinnostanut...


Lähde nyt tällaisen luota sitten!

Ei kommentteja: